Geoblog.pl    KecajAisab    Podróże    Kontrasty Bałkanów - Bośnia, Czarnogóra, Albania    Dawna stolica Czarnogóry

Dawna stolica Czarnogóry

Czarnogóra
Czarnogóra, Cetinje

Cetinje to małe miasteczko które w roku od 1482 do 1499 za sprawą Crnojeviciów było stolica Czarnogóry . Po podbiciu Czarnogóry przez Turków miasteczko traciło na znaczeniu .
Dopiero od XIX wieku za sprawą rodu Njegośów których grobowce znajdują się w najważniejszym zabytku Monastyrze Narodzenia Matki Boskiej, leżącym u stóp wzgórza Orlov Krš, W cerkwi w klasztorze przechowuje się relikwie św. Piotra Cetińskiego, rękę św. Jana Chrzciciela oraz cząstkę Krzyża Świętego. Zachowane tu są dość ostre warunki zwiedzania, a mianowicie na terenie monastyru nie wolno mieć odkrytych ramion i kolan, kto ma, ten ubiera się w chusty , a jak nie to opuszcza monastir (byliśmy świadkami jak dość stanowczo wyproszono panie z Serbii) dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn. Zwiedzanie cerkwi odbywa się o wyznaczonych godzinach pod opieka Pop-a. Polega one na wejściu do małej cerkwi ustawieniu się w kolejce i czekaniu na możliwość ucałowania przez mocno wyczyszczoną szybę relikwii. Ja niestety miałem wrażenie że szyba jest dużo głębiej i przy tej czynności wyrżnąłem w nią nosem , ale na szczęście udało się zachować powagę miejsca i nos w całości. Musimy jeszcze dodać iż dla prawosławnych z Czarnogóry i Serbii jest to miejsce szczególnego kultu i ta powaga im się należy.