Geoblog.pl    KecajAisab    Podróże    Tunezja 2008    Tunezyjski DOM Muzeum Dar Essid

Tunezyjski DOM Muzeum Dar Essid

Tunezja
Tunezja, Soussa

Na nas największe wrażenie zrobiło muzeum Dar Essid. Na pytanie gdzie się ono znajduje - rezydentka z naszego biura stwierdziła „ Nic takiegow Soussa się nie znajduje. Aby trafić trzeba się kierować od Ribatu w prawo wzdłuż murów – cały czas prosto. Jest to oryginalny z X w. dom bogatego Tunezyjczyka.
Co prawda nie ma tam przewodnika, ale wraz z biletem dostaliśmy z kopiowaną kartę z dokładnym opisem każdego pomieszczenia w domu i to w języku polskim . Wychodząc z „bileterki” wchodzi się na dziedziniec i przechodzi do pokoju drugiej żony gdzie nad dzwiami znajduje się data budowy domu -928 r. W tym pokoju znaleźliśmy historyczne ubrania w które oczywiście przebraliśmy się.
Pokój Pierwszej żony wyposażony w dwa łóżka, gdyż po „Bara Bara” , żona spała osobno na małym łóżku. „Bara Bara „ kończyło się gdy lampa oliwna z czasów rzymskich ( podobno czynna jeszcze w 1938 r. ) kończyła się palić.
Z ciekawostek w łaźni znajduje się pisuar z czasów rzymskich III w. – czynny!!!.
W bogatym domu arabskim znajdowały się dwie kuchnie. Jedna mała służyła do parzenia herbaty i kawy, a druga duża do przygotowywania przez służbę wszystkich posiłków w domu. Znajdowały się tam naczynia drewniane i miedziane (mające po 400lat), palenisko na węgiel z drzewa oliwnego osłonięte ceramicznymi płytkami andaluzyjskimi i marmurem. Jednocześnie zainstalowany był grill do ryb i mięsa. Znajdowały się też tam wielkie zbiorniki gliniane na wino i oliwę, a także żarna . Ewenementem była wysoka wieża – 65m która służyła do określania pierwszego dnia ramadanu.